Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pranýřovat! Upálit! Ukřižovat! – František Růžička

20. 6. 2017

Z důvodu nejistoty o dostatečných znalostech (zejména mladší studentské generace) bych si dovolil nejprve poukázat na „pranýř“. V řadě obcí bychom ho ještě mohli nalézt, neboť to bylo v dobách středověku či raného novověku místo uprostřed obce, kde byli trestáni nebo mučeni nepoctiví občané. Bylo to místo hanby, ponížení, ale i utrpení. Vedle pouhého vystavení k veřejné hanbě se zde trestalo nejen rákoskou, ale i řezáním uší či prstů… Vykázání z obce bylo zdvořilým milosrdenstvím.

Verdikt (ne)spravedlnosti s upálením na hranici je v současné době praktikován jako připomínka na Filipojakubskou noc se zábavou a upalováním čarodějnic, neboť to byly ďáblovy milenky. Ve jménu satana se snažily škodit lidem i zvířatům. Lze připomenout nechvalně známé procesy v 17. století Neblaze proslul zámek Velké Losiny na Olomoucku, kde zasedal inkviziční tribunál (inkvizitor Boblig) v letech 1678-1692.

Méně známé jsou však zapalované hranice 6. července, kdy se připomíná „upálení“ mistra Jana Husa v Kostnici, kde byl před koncilem odsouzen jako kacíř a byl vydán světské moci. Žel, mnohé dokumenty staví jen na tom, že kritizoval morální úpadek církve. V současnosti tyto ohavnosti opakovaně předvedli prostřednictvím TV záznamů islámští fundamentalisté (ISIS).

Nejkrutější ortel smrti „ukřižováním“ si připomíná celý křesťanský svět s osobou Ježíše Krista, který v oblasti dnešního Izraele a západního břehu Jordánska hlásal příchod Božího království, vyzýval k obrácení. Od data jeho narození počítáme náš letopočet. Je to tedy doba od nás nejdále vzdálená.

Pro doplnění naší vlastní historie musíme ještě připomenout brutální (historicky ne zcela jednoznačně vysvětlenou) bratrovraždu knížete Václava ve Staré Boleslavi. A k tomu ještě mírotvorné vyhnání Jana Ámose Komenského z vlasti.

***

Vysokoškolský pedagog Radim Seltenreich mne povzbudil svým článkem „Jak udržet civilizaci (LN 6. 5.) a nadhozenou notickou „Je třeba přiznat dočasnou porážku rozumu…“ Dále jsou pak v textu uvedena (možná jen redakční) zvýraznění: Vrtkavá přízeň lidu, Populistické mistrovství, Příběh demokracie, Demagogie, Kolektivní nerozum… se záměrem „naplnit svůj nadosobní úkol na tomto světě, který Václav Havel formuloval pro každého stručně a výstižně „udržení civilizace“.

Tak a můžeme psát, psát, psát… třeba do aleluja, i když nám toto slovo vůbec nic neříká. Nebo také diskutovat a diskutovat… Mám však vážnou obavu, zda toto slovo již delší dobu nepostrádá svůj pravý význam a zejména ušlechtilost zmíněné civilizace.

***

Historie to má jednoduché. Václava zavraždili, Husa upálili, Komenského vyhnali. – A Ježíše Nazaretského ukřižovali… Nazvala to legendou a zasadila do oblasti religiozity. Takže co s tím a jaké poučení? Žijeme přece na počátku jednadvacátého století!!! Máme nové metody. Nejen globální.

***

Pranýřování máme plné noviny, linky éteru aj internetu. Terče jsou v této době jednoznačné – prezident Zeman a ministr Babiš. Grilování v poslaneckých lavicích i v hodinách přesčasových. Vyšlo se i do ulic a na velkoměstská náměstí.

● Na konstrukci Zlatého mostu v jihočeské metropoli se v noci z pátku na sobotu (6. 5.) objevil kříž s maketou ukřižovaného Andreje Babiše. Ústa přelepená křížovým flastrem po vzoru z titulní stránky novin 5+2 č. 18, kde byly pod nadpisem „PROČ?“ položeny otázky: „Proč nás chce ČSSD dostat z vlády a navrhla demisi? Čeho se bojí? Že toho moc víme?“ Na kříži nápis: „Kradu za vás za všechny.“

Aktéři, „studenti“, chtěli zůstat v anonymitě. Tvůrčí dílo vzápětí odstranili strážníci a odvezla je úklidová služba města. V rozhovoru zaznělo, že se jedná o možnost vyjádření se ve veřejné diskusi. „A. B. má touhu po moci, bez ohledu na pravidla, jeho jsou i základní demokratické principy… Nerozumíme odstranění, bylo to zdarma, ve městě se prezentuje drahá akce „Umění ve městě“… A. B. ze sebe dělá mučedníka, předvádí brutální zásahy do svobody médií…“

● V přímé návaznosti se v podvečer ve středu (10. 5.) konala „nepolitická“ akce nazvaná: PROČ? PROTO! Přítomno (po náměstí roztroušeno) podle odborníků z tisku asi čtyři stovky. Úvodní zdravice: „Pojďte blíž, držíme spolu.“ Hlavní aktéři Karolína (bývalá studentka, kameramanka, produkční) a Štěpán (dramaturg, aktivista International Amnesty). Poděkovali za účast a vyslovili nesouhlas s jednáním pana prezidenta a ministra financí. Prof. Grübhofer, dřívější rektor Jihočeské univerzity, uvedl, že sice máme svobodu, ale dále za ni musíme bojovat. Lež má krátké nohy…!

● Májovým večerem po cestě k domovu mne znenadání zaplavil nápěv legendy, kterou jsem před několika roky (šedesáti!) slýchal od našeho pana domácího, když se hnala bouřka:

„Bouří to dnes, bouří budějickým náměstím,

lovčí trubky znějí, decibely malé děti děsí.

Tamo ne laň, ale obětina Andrej-Zemanova,

za ní mediální šípy otrávené…“

● Přesně po týdnu (středa 17. 5.) se akce opakovala. Při začátku v 18 hodin na ní mnoho duší nebylo. Postupně, jak uvedli opět odborníci z oken krajské redakce, cca 200. Budiž. Aritmetika a deskriptiva se mi vždycky pletla. Spíše mne zajímalo aranžmá a alegorie – viz pořízené fotografie.

Zase ta nešťastná paměť. Listopad 1989, první svobodné volby roku 1990. Volební zákon z komnat Václava Havla. Přímo umělecké dílo… Tady v jihočeské metropoli získal jediný nezávislý kandidát ve svém volebním rajonu 4090 hlasů, ale do zastupitelstva se nedostal. Na rozdíl od komančů, kteří to dostali za 700-800 hlasů!!! Snad za dřívější zásluhy. Veledílo přímo zednické nebo spíše zednářské.

Udržení civilizace. Tak byly postaveny pevné grunty pro novo-starou nadvládu mocných, privatizaci, transformaci s nevrácením restitučních náhrad mnohým poškozeným nejen na jihočeském venkově…

Na tom všem rostou nahnilé plody současné pokleslé civilizace.

Gott mit uns!

František Růžička (Hlas svědomí)

p1400299.jpg

AntiBabiš

p1400306.jpg

Podvečer 10. 5.

p1400308.jpg

Nezávislá média??

p1400423.jpg

Pro šťastnou budoucnost

p1400426.jpg

Firemní automobil (dáme to do nákladů)

p1400436.jpg

Není nad zářnou sebekritiku

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář