Čínská kola ‒ František Růžička
V naší milované domovině řešíme především otázku, co se samotnými cyklisty v ulicích měst přeplněných motorovými dopravními prostředky. Jsou-li dostačující finanční prostředky, budují se cyklostezky víceméně jako turistické trasy spíše mimo městské centrum. Zde je to trochu náročnější především z důvodu nedostatku místa, nebo pro podmínky, které si kladou příslušné složky policie nebo stavebních institucí. Proto také z chodníků cyklisté ještě nevymizeli. A nejspíše ani vbrzku nevymizí, i kdyby si strážníčci očička při ranním rozbřesku vykoukali.
Přesto nebuďme nespravedliví. Jak vyznělo z dřívějšího článku, objevují se v ulicích měst tzv. růžová kola. Zdá se podle příslibů, že jich bude stále více. Před obchody, zdravotnickými zařízeními i správními institucemi konečně přibývá odstavných stojanů. Ale i tady je dlouhodobě neřešitelný problém. Kola se kradou! A kola se i nadále krást budou. Stará i nová, dokonce i ta supermoderní, která jsou zabezpečena moderními prostředky.
Kola patří k nejoblíbenějším dopravním prostředkům i v daleké Číně, odkud k nám přijíždí stále větší počet návštěvníků. Ještěže bez kol. Zatím jen s fotoaparáty, tablety a – možná dobrými radami. Podnikatelé a politici pak s nejrůznějšími nabídkami… Množství soukromých i pronajímaných bicyklů v ulicích čínských velkoměst (!) roste velice rychle. Snad ruku v ruce s množstvím motorových vozidel.
Ale i takových, které u nás už (nebo ještě) nevidíme. Tím tam ale nastávají problémy zcela nové. Skládky vyřazených kol zabírají kdejaké prostranství. Provozovatelé půjčoven a služeb pro sdílení těchto dopravních prostředků ve spolupráci s policií a příslušnými úřady je svážejí na „cyklohřbitovy“. Pokud nejdou opravit, dostává se jim zde odpočinku věčného. Na psí hřbitov zde ale na rozdíl od nás nenarazíte.
Servisní služby najdete běžně i na ulici. Známou firmou na tamním trhu je společnost OFO (působí i v USA, Británii, Japonsku…). Nejčastěji se řeší píchlé duše, přetržené řetězy, poškozené kódy i následky četných havárií. Zajímavým prognostickým údajem je, že sdílená ekonomika se v Číně bude do roku 2020 podílet na tvorbě HDP deseti procenty. Otázkou je, co s tím vším harampádím.
Proč to ale řešit? Čína je tak daleko. Ale co si tady doma počneme s našimi automobilovými vraky nebo plastovým odpadem???
František Růžička (Hlas svědomí)
Kola jsou všude
Čekání na zelenou