„Úřednická“ maturita je nesmysl!
Tu zprávu, kterou „vyplodili“ pologramotní pracovníci ČTK, zveřejnila zcela nekriticky a bez jakékoli korektury většina našich médií. Zřejmě nikoho ani nenapadlo, že by na tom mohlo být něco divného, ne-li nesprávného. Toto sdělení zní: „Premiér Andrej Babiš (ANO) chce pro letošní maturanty takzvanou úřednickou maturitu. Nemuseli by tak podle něj skládat klasickou maturitní zkoušku a na maturitním vysvědčení by mohli mít známky podle průměru za celé své studium střední školy.“ (Lidovky.cz, 3. 3. 2021, 16:19)
Budiž! Také český premiér ze Slovenska má právo na názor. Nebudu polemizovat s tím, zda něco takového má vůbec smysl a hlavně oprávnění. Jako bývalý středoškolský učitel češtiny, který se více než dvacet let maturitních zkoušek účastnil, tento Babišův návrh považuji za naprosto nesprávný, ba scestný. Naše aktuální situace není zdaleka taková, aby bylo nutno navrhovat podobné řešení.
Již téměř rok trvající výpadek klasické, prezenční školní výuky nikoho neopravňuje k tomu, aby toto řešení navrhoval. Nejsme v tak bezvýchodné situaci, aby to bylo nutné. Kdyby neexistovala distanční výuka, která nemusí být pro každého vyhovující, pak by bylo možné o něčem takovém uvažovat. Formálně vzato: správně by všichni žáci a studenti měli opakovat celý školní rok. To je však prakticky neproveditelné, a proto je zapotřebí hledat jiné řešení. Musíme to nechat „běžet“ dál a věřit, že všechno dobře dopadne a že ten příští školní rok již proběhne normálně – bez dalších výpadků.
Před několika týdny schválila Poslanecká sněmovna změny ve školském zákoně, které se týkají také maturit. Byla například vypuštěna slohová práce z českého jazyka, která vždy (podle starého systému maturit před r. 2011) byla jedním ze základních kamenů zkoušky z tohoto jazyka. Neumím si představit plnohodnotnou maturitu z mateřského jazyka, při níž by student nebyl schopen prokázat, že jeho dovednosti v písemném projevu jsou na takové úrovni, aby mohl maturitní vysvědčení obdržet. Takto koncipovaná maturita nemůže být nikdy plnohodnotnou zkouškou. Již dnes je úroveň vyjadřování některých studentů zcela tragická. Touto legislativní úpravou se situace ještě dále zhorší. Zdá se, že ministr R. Plaga podlehl jistým tlakům, jimž měl odolat. Je to jeho škoda!
Důvod, proč na zprávu ČTK reaguji, je prostý: Samotné sdělení o návrhu na „úřednickou maturitu“ je totiž nesmyslné, a to jak z hlediska věcného, tak i čistě jazykového. Adjektivum „úřednická“ znamená, že dotyčná věc se týká úředníků, tedy zaměstnanců státních úřadů, případně krajských, městských a obecních úřadů. Ti většinou již maturitu mají a další nepotřebují.
Správné označení má znít takto: „úřední maturita“. Tedy: maturita, která by z rozhodnutí exekutivních orgánů, případně schválená parlamentem, byla přiznána studentům posledních ročníků středních škol, aniž by museli vykonat předepsané písemné a ústní zkoušky. Jedná se o prominutí těchto zkoušek kvůli mimořádným okolnostem, jež neumožňují, aby se řádné zkoušky mohly konat.
Jak jsem již uvedl, žádná taková „historická“ situace, která by něco podobného opravňovala uskutečnit, u nás neexistuje. Snad jedině, že by byla válka a děti nemohly chodit do školy, protože naše města a vesnice by byly válčištěm. Dokonce ani v obou světových válkách nic takové nebylo.
Abych dokumentoval, že institut „prominutí“ zkoušek v naší nedávné minulosti byl aplikován, zmíním fakt, že krátce po r. 1989 došlo v rámci rehabilitačního řízení a „nápravy křivd způsobených komunistickým režimem“ k uznání vysokoškolského studia desítkám, možná stovkám studentů, které komunistický režim po r. 1948 vyloučil z politických důvodů ze studia a neumožnil jim ani později toto započaté studium dokončit.
Zmíněné opatření se týkalo řady bývalých politických vězňů komunistického režimu: mohli používat titul Dr. nebo Ing., třebaže školu nikdy nedokončili. Byla to symbolická „náhrada“ za křivdu, které se na nich minulý režim dopustil. Nepamatuji si, že by někdo proti tomuto opatření protestoval. Většina občanů se s takto postiženými oběťmi minulého režimu solidarizovala.
Naši dnešní studenti žádnou podobnou situaci prožívat nemusí. Pouze nemohou chodit do školy a musí sedět doma u svých počítačů a „učit se na dálku“. Nikdo po nich nestřílí ani jim nezpůsobuje žádnou očividnou křivdu. Proto srovnávat obě tyto situace není na místě. Naši středoškoláci si zaslouží, aby mohli co nejdříve obnovit svou pravidelnou školní docházku. To je však závislé na rychlosti očkování a na schopnosti našeho státu vyrovnat se s pandemií „covidu-19“. Dnes nejde o životy těchto studentů, ale o zdraví a o případnou smrt jejich rodičů a prarodičů.
[Jen tak na okraj: Za posledních několik dní, kdy platí zpřísněná opatření boje proti pandemii, potkávám na ulicích mladé lidi bez roušek a bez respirátorů. Budu upřímný: tito lidé si nezaslouží žádnou „ulehčenou“ maturitu. Měli by dostat od svých rodičů pár výchovných pohlavků, aby si konečně uvědomili, že svou nezodpovědností ohrožují životy ostatních spoluobčanů. Rovněž svých rodičů a prarodičů. Zdá se, že mnohým z nich je to šumafuk.]
Stručně a jasně: Naši středoškoláci žádnou „úřednickou“ ani „úřední“ maturitu nepotřebují a ani si ji nezaslouží. Potřebují se jen dobře připravit na řádnou maturitní zkoušku v obvyklém termínu, jak bývalo v minulosti zvykem. Budeme-li dnešní mladé generaci „umetat“ cestičku tak, aby to měla v životě co nejsnadnější, vychováme z této generace jen primadony a jedince, kteří nebudou nic umět a nebudou ani schopni se o sebe postarat.
Maturanti, seďte doma na zadku a učte se! Stále totiž platí ono známé přísloví: „Kdo se bojí, nesmí do lesa!“
3. 3. 2021
‒ RJ ‒