A jedeme dál… ‒ František Růžička
Avizovaná revoluční noc na železnici je již daleko za námi. Tak se podívejme, jakže se jezdilo v dalších porevolučních dnech. Bohužel, nikoliv klidně. Ale tak už to v době porevoluční zpravidla bývá. Vždyť i po té listopadové (tzv. sametové) žádný klid a mír od politického harašení nenastal. Natož aby zvítězila pravda a láska nad lží a nenávistí. Nebo nevraživostí. Ono je to vlastně šumafuk. Partaje či jejich příznivci se odjakživa mydlili hlava nehlava. V jistých dobách si to vyžádalo pracovní nasazení i cechu truhlářského, aby bylo dostatek šibenic… Tak raději zpátky na ty koleje. Rosu tam ale určitě hledat nebudeme. Zase jenom nespokojenost.
Ještě ani nezazněly libé tóny vánočních koled, ještě nenastal vánoční pokoj a mír lidem dobré vůle, ale naše bujaré sdělovací prostředky se již tvrdě a bez zábran pustily do nových dopravců. Soukromníků. Připouštím, že může být také rozdíl v pojmu soukromník a „soukromník“. K poctivému řemeslu a hokynářství to má současný podnikatelský kapitalismus proklatě daleko. Ale oni v tom nelítali nejspíše všichni. Každý svým vlastním, nebo nevlastním přičiněním. Někdo z nich soukromničí pod státní záštitou, jiný pod pláštíkem společnosti s ručením omezeným.
Porucha trakčního vedení ve stanici Praha-Vršovice na počátku roku zkomplikovala situaci na celé české železnici. Řada vlaků měla hodinová zpoždění, ta největší údajně až 2,5 hodiny. K tomu se přitrefilo ještě cosi dalšího, neočekávaného, a tak mluvčí SŽDC měla co omlouvat. Ostuda až v Mnichově, Berlíně i na Slovensku. Mnoho turistů tak nestihlo své vlakové přípoje! A jedeme dál. Musíme.
Start se vůbec nepovedl společnosti Arriva. Na severu Čech to mašinkám klouzalo a nestačily jim ani motorové plíce. Ale uznejte - kdo o tom rozhodoval? Na nablýskané české koleje pustíme zahraniční vozový park ze 70. nebo 80. let minulého století. To už se snad mohli snáze domluvit i s Františkem Křižíkem. (Nebo za to mohlo ministerstvo financí,nebo za to mohla vládní komise???) Ale nic ve zlém! Ony ty nové vozy jsou přece jen o něco slušnější, než ty užívané ČD. Tento přepravce je dceřinou společností německé Deutsche Bahn. Někteří jejich mašinfírové ještě neumějí ani pořádně česky, neboť pocházejí z Bulharska či Rumunska. Proč ne? Máme otevřenou Evropu, máme otevřený pracovní trh. Jenže: jak bylo publikováno, 2x projeli na znamení „stůj“. Tak to už neomluví ani to, že se nedokáží domluvit s výpravčími. Jazyková bariéra? Naštěstí ‒ Drážní úřad už se tím zabýval. Good.
A jaké máme vlastní zkušenosti? Raději se neptat. Ale když už píšeme, tak píšeme. Zcela po pravdě.
● První sobota po revoluci (21. 12. 2019), nádraží České Budějovice. Kancelář nového dopravního přepravce (Arriva) na rychlíkové trati České Budějovice-Praha (přes Příbram, Zdice) dosud nebyla zřízena. Prodejní automat na jízdenky v poněkud nerozběhaném stavu. Tři zájemci odešli s nepořízenou. Ve vlaku sice vlídný pan průvodčí, ale techniku použitelnou k úhradě jízdného platební kartou neměl k dispozici. Slušně se omluvil. I když pán, kterému se to nelíbilo, si nakonec také nechal domluvit. Buď zaplatí v hotovosti, nebo půjde z vlaku! Teplota přijatelná, sezení nic moc. Sedačky uzpůsobené jako v autobusech nebo letadlech, takže pro nohy nedostatek místa. Daleko méně než v motorových vozech ČD. Čistota srovnatelná, design rozhodně modernější, okna zvenku neumytá. Ono je to asi tím, že záleží na tom, jaká uklízecí „letka“ na tom zapracuje. Pokud souprava přijede a vzápětí se vydá na zpáteční cestu, tak se ani neuklízí. U ČD si průvodčí alespoň prošel soupravu, když převěšoval tabulky s označením, odkud kam se jede. Jestli „tam“ nebo „opačně“. Všichni by se měli zajet podívat do zaostalé Číny. Tam pilot otře mokrým hadrem i svoji milovanou mašinu. A že je to „mašina“! Odpolední návrat do jihočeské metropole s 10 min. zpožděním.
● Páteční cesta (27. 12. 2019) obdobná, prodejní automat v hale není vůbec v provozu. Paní průvodčí příjemná, kartou se ještě neplatí, odpolední návrat s 20min. zpožděním. Takže: plně na úrovní ČD. Jenže zase ten otazník. Co to způsobilo? Pomalost mašinfíry, nebo nedostatek na straně SŽDC?
● Novoroční čtvrteční cesta (9. 1. 2020), vše při starém, nic nového. Tentokráte bez zpoždění, jen zanedbatelných několik minutek. Kdo je zvídavý, posadí se tak, že na displeji průběžně sleduje příjezdy do jednotlivých stanic, případně i minutová zpoždění a navíc na mapě může sledovat pohybující se vlakovou soupravu v terénu. Součást technické revoluce.
● Úterní cesta (14. 1. 2020) s dopravcem Arriva standardní. Odpolední návrat doslova hororový. Jenže s dopravcem České dráhy, motorovou soupravou z Březnice do Protivína (Os 7956). Vesničan prostě neví, jak to u Regionova (Jihočeská a Středočeská) probíhá, tak se raději zeptá. Dobrá rada nad zlato. Prodejní automaty máte v průchozí chodbě, zvenku je to na vagonech označené… Mnoho psů, zajícova smrt. Jedna tabulka, druhá tabulka, třetí tabulka, Všechny vás poučují, jak se máte chovat a jak si koupit jízdenku. Jinak vám hrozí vysoká pokuta: tisíc korun. Možná že i šatlava. Ale co dělat, když prodejní automat nefunguje?
Velká otázka. Zase se zeptáte. Výsledek nulový, ale poučný. Ono to nefunguje, tak si sedněte, není to vaše vina, mají prostě smůlu. Konec konců, od důchodce by to na tržbě bylo jen pár drobných. Jenže suma sumárum…? Dobrá duše na znamení vystoupila, v Písku (velká toť stanice) přistupují mladí lidé rovněž bez jízdenek. Ani těm automat nic nevydá, natož aby prodal… V Protivíně, kde je minutový prostor k přestupu na R 655 jedoucí z Plzně, nemáte šanci další jízdenku si zakoupit. Je otázka, zda v té době je pokladna ještě v provozu. Hlásíte tedy poctivě panu průvodčímu, ten po rozjezdu ve smyslu platných předpisů, jízdenku vypíše.
● Na závěr ještě teplomilné vyhřátí v soupravách Arrivy (27. 1. 2020). Při cestě „tam“ R 1165, při jízdě „zpět“ R 1170. Ochotná paní průvodčí v bílé slušivé halence s krátkými rukávky. Proč ne? Je sice leden, tak jste na cestu přidali svetr, který snadno odložíte. Místa habaděj, nějak nám těch cestujících ubylo.
● O pár dní později (30. 1. 2020) už další paní průvodčí přidala slušivý zelenkavý kožíšek. Asi po zkušenostech. Odpolední návrat s ČD (Os 7956) v pohodě, zatímco v Protivíně rychlík ČD od Plzně zpožděný. Ale pohodlíčko…
Takže uvidíme, jak nám to bude jezdit dál…
František Růžička, České Budějovice (Hlas svědomí)
Náhradní GW train
Arriva