„Revoluce“ na trati ‒ František Růžička
Letitou zvyklostí je okolnost, že v provozu železniční dopravy dochází ke konci kalendářního roku ke změně jízdních řádů. Tentokráte dnem 15. prosince 2019. Již nejméně celý týden předtím sdělovací prostředky všeho druhu oznamovaly, že na železnici dojde k revoluci. Tedy k „revolučním“ změnám v provozu, abychom si nemysleli, že nastanou nějaké pouliční boje jako ve sladké Francii.
Vydavatel reklamního magazínu ČD s názvem „ČD pro vás“ neopomněl pro měsíc listopad připomenout 30. výročí sametové revoluce s významným společenským zlomem. Díky tomu vlastně existuje i tento magazín. Takže važme si vymoženosti dnešní doby. Můžeme vyrazit vlakem až na pobřeží Černého moře. Zákonitě následuje propagační pozvánka k cestě na Pražský hrad, kde se koná výstava nejlepších fotografií, které osvěží paměť, bez které by dnešní i budoucí svět ani nebyl. (Doporučila mladá paní zástupkyně šéfredaktora, která byla v dané době ještě batole. To se nám to píše, když nemáme paměť zatíženou vzpomínkami! Ještěže je časopis místo kávy podáván zdarma.)
Cestující, kteří mají to štěstí, nebo naopak smůlu, že potřebují železniční přepravu používat z mnoha důvodů (do zaměstnání, k lékařům či na výlety), se dlouho marně sháněli po bližších informacích. Je jim zcela lhostejné, kdo po kolejích jezdí. Podstatné je, že vůbec jezdí, a to bez zpoždění a v kulturně vypadající vozové soupravě. Ono totiž, když přijede slovenská prezidentka, cestuje Karel Gott, nebo vláda na zasedání, je vše v naprostém pořádku. Super pořádku. V regionální dopravě je tomu úplně jinak. Zde vládne především nespokojenost. Také lhostejnost, protože každý nespokojený dobře ví, že s tím nic nenadělá.
Ještě než železniční revoluce vypukla, na území Jihočeského kraje již delší dobu jezdila společnost GW Train Regio, kterou si „krajánci“ pod vedením dřívějšího hejtmana J. Zimoly nasmlouvali. Jde o takzvané šumavské lokálky. Stížnostmi se to jen hemžilo. Soupravy jezdily se zpožděním, v šumavském členitém terénu nestačily, dokonce nebyla ani dostatečná kapacita, která by odpovídala množství cestujících. Naštěstí platily jízdenky ČD, když dopravce měl pokladny pouze v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Volarech a Strakonicích. Byly ale k dostání ve vlacích.
Podívejme se ve stručnosti na některé revoluční změny:
● Trať Brno-Ostrava pojede RegioJet (místo ČD), nabídl větší komfort.
● Největší změny nastanou v Jihomoravském a Zlínském kraji. Přestanou platit jízdenky ČD, krajánci budou dopravci prodávat jen jejich krajský tarif. Služby se údajně nezmění. Jen zkomplikují život cestujícím. Třeba si brzy zvyknou.
● Orlickoústecko obsadí dopravce Leo Express, má mít nízkopodlažní jednotky, vozový park ze zahraničí.
● V Ústeckém kraji budou mít cestující hlavu na prasknutí. Jako dopravci zde budou ČD, GW Train, nově Regio Jet, AŽD Praha a německý Länderbahn.
● Přepravce Arriva má nasadit modernější vozy s možností wi-fi připojení. Původně avizovaná káva a tisk zatím nebudou k dispozici. Tento soukromý dopravce převezme i rychlíkovou dopravu, kterou dosud zajišťovaly ČD. Z Prahy do Tanvaldu, Rakovníka, z Kolína do Šluknova a Nového Boru. A také trať, která nás tak velice zajímá – Praha-České Budějovice přes Beroun, Zdice, Příbram, Písek a Protivín. Na území Prahy a Středočeského kraje bude platit PID.
Dále doplňme Ex Praha-Nitra, krajské linky Zlín a Liberec, městskou linku Hostivař-Roztoky. Nelze nepřipomenout, že komfort se uskuteční ve vozových jednotkách ze 70. a 80. let minulého století. O něco sličnější než vozový park ČD. *** Radostný závěr, že stát by měl omezit zneužívání „Babišových slev“.
Na území Jihočeského kraje se „revoluce“ v regionální dopravě bude prezentovat – novým systémem odbavení, uzavřením dalších pokladen na nádražích (např. Milevsko), uznáváním jízdenek ČD v regio spojích, možností on-line nákupu v e-shopu nebo aplikaci „Můj vlak“. To vše na základě uzavřených smluv, kdy jsou kraje výhradně jako objednavatelé veřejné dopravy na svém území.
Uzavřené dohody se týkají:
● Elektrické trakce (tratě 190, 195, 199, 200, 201, 220, 225, 226);
● Motorové trakce (tratě 190, 192, 200, 201, 190, 203);
● Elektrické – specifické tratě 202 na úseku Tábor – Bechyně (tzv. Bechyňka).
Železniční regionální dopravu tak cestující musí sledovat i na portálu IDOS, SKIBUS, JIKORD, ARRIVA, JH MD. Změny se totiž dotýkají i dalších tratí: 196 (Lipno), 191 (Blatná), 194 (Č. Kříž), 197 (Prachatice), 198 (Volary), 229 (Nová Bystřice).
Vážení cestující, važte si všech revolučních výdobytků. Těšte se, že ČD připravují postupnou obnovu vozového parku, slibují modernizaci 300 vozidel. Pokud se vám něco nebude líbit, hrdě si přiznejte, že je to vaše vina, protože jste se včas a důkladně neseznámili se všemi platnými směrnicemi, které platí pro přepravu cestujících na železnici v České republice.
František Růžička, České Budějovice (Hlas svědomí)
Opotřebované nádraží, uzavřená pokladna, meluzína v komíně