Jdi na obsah Jdi na menu
 


Šetřeníčko, šetření… ‒ František Růžička

28. 10. 2020

Co si budeme nalhávat? Šetřily naše babičky, šetřili naši dědečkové, šetřili i naši rodiče. Když se tak dneska podívám kolem sebe, nebo si také v našich sdělovacích prostředcích něco „zajímavého“ přečtu, nebo vyslechnu, neubráním se závěru, že šetření je v současné době pojmem zcela neznámým. Byť o tom kdekdo – žvaní.

V pořadu „Prostřeno“ jedné z našich TV stanic mají v rámci vaření a kritického ochutnávání také jakousi zvědavostní vložku nazývanou „šmejděníčko, šmejdění“. Je to sice jen taková slovní hříčka, ale připomíná mi to „šetřeníčko“ některých našich institucí. Například i na kolejích, které v řadě železničních stanic pomalu zarůstají travou, nebo zapadávají listím, podle právě panujícího ročního období. Jistěže s tím náš cestující nic nenadělá. Ale ani s jinými prapodivnostmi.

Po kolejích mezi stanicemi Praha hlavní nádraží – České Budějovice (přes Příbram a Písek) „premává“ od letošního roku linka 26/R, kterou provozuje dopravce Arriva vlaky s. r. o. Jednotlivými časovými spoji ani vozovým parkem se nebudeme tentokráte zabývat. Nelze však opomenout, že personál je vůči cestujícím ochotný a zdvořilý, což jsme někdy u ČD postrádali.

Přesto není od věci, abychom se nad některými drobnostmi pozastavili. Tak předně: jízdné z jihočeské metropole do stanice Mirovice, hrazené v automatu, představuje částku 25,- Kč. Pokud si ale zakupujete zpáteční jízdenku ve vlaku (ve většině menších stanic prodejní automaty nejsou), platíte již vysokorychlostní přirážku – tedy částku 26,- Kč. Zajímavé? Spíše dosti nepochopitelné! Daleko větší přirážku musíte ve vlaku zaplatit v případě, že si jízdenku kupujete ve vlaku, pokud jedete ze stanice, kde prodejní automat je instalovaný.

Dobře. Jen jde o to, zda je automat také v provozu. Pokud ne, můžete se tím obhájit. Jenže – i přes své zkušenosti přesunu po železnici mi software těchto automatů činí jisté problémy a pro zakoupení si musím rezervovat potřebný čas. Vysvětlivky po ruce nejsou. Snad poučení od náhodného znalce programování či počítačového hazardu.

Konečně ale k věci. Pokud si kupujete jízdenku „na hlaváku“ (v Praze), obdržíte ji jako „Elektronickou jízdenku“ se všemi technickými i obslužními údaji – ve formátu A4… Abyste si mohli dělat třeba poznámky o průběhu jízdy. Nebo – abyste si poznamenali, že v Praze se ještě neprobudili - už byla středa ráno 19. 8. 2020!!!

Tak šťastnou cestu, než nám zase „přidraží“. Nebo dokud to vlastně ještě vůbec jezdí.

František Růžička, České Budějovice (Hlas svědomí)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář