Šetřeníčko, šetření… ‒ František Růžička
Co si budeme nalhávat? Šetřily naše babičky, šetřili naši dědečkové, šetřili i naši rodiče. Když se tak dneska podívám kolem sebe, nebo si také v našich sdělovacích prostředcích něco „zajímavého“ přečtu, nebo vyslechnu, neubráním se závěru, že šetření je v současné době pojmem zcela neznámým. Byť o tom kdekdo – žvaní.
V pořadu „Prostřeno“ jedné z našich TV stanic mají v rámci vaření a kritického ochutnávání také jakousi zvědavostní vložku nazývanou „šmejděníčko, šmejdění“. Je to sice jen taková slovní hříčka, ale připomíná mi to „šetřeníčko“ některých našich institucí. Například i na kolejích, které v řadě železničních stanic pomalu zarůstají travou, nebo zapadávají listím, podle právě panujícího ročního období. Jistěže s tím náš cestující nic nenadělá. Ale ani s jinými prapodivnostmi.
Po kolejích mezi stanicemi Praha hlavní nádraží – České Budějovice (přes Příbram a Písek) „premává“ od letošního roku linka 26/R, kterou provozuje dopravce Arriva vlaky s. r. o. Jednotlivými časovými spoji ani vozovým parkem se nebudeme tentokráte zabývat. Nelze však opomenout, že personál je vůči cestujícím ochotný a zdvořilý, což jsme někdy u ČD postrádali.
Přesto není od věci, abychom se nad některými drobnostmi pozastavili. Tak předně: jízdné z jihočeské metropole do stanice Mirovice, hrazené v automatu, představuje částku 25,- Kč. Pokud si ale zakupujete zpáteční jízdenku ve vlaku (ve většině menších stanic prodejní automaty nejsou), platíte již vysokorychlostní přirážku – tedy částku 26,- Kč. Zajímavé? Spíše dosti nepochopitelné! Daleko větší přirážku musíte ve vlaku zaplatit v případě, že si jízdenku kupujete ve vlaku, pokud jedete ze stanice, kde prodejní automat je instalovaný.
Dobře. Jen jde o to, zda je automat také v provozu. Pokud ne, můžete se tím obhájit. Jenže – i přes své zkušenosti přesunu po železnici mi software těchto automatů činí jisté problémy a pro zakoupení si musím rezervovat potřebný čas. Vysvětlivky po ruce nejsou. Snad poučení od náhodného znalce programování či počítačového hazardu.
Konečně ale k věci. Pokud si kupujete jízdenku „na hlaváku“ (v Praze), obdržíte ji jako „Elektronickou jízdenku“ se všemi technickými i obslužními údaji – ve formátu A4… Abyste si mohli dělat třeba poznámky o průběhu jízdy. Nebo – abyste si poznamenali, že v Praze se ještě neprobudili - už byla středa ráno 19. 8. 2020!!!
Tak šťastnou cestu, než nám zase „přidraží“. Nebo dokud to vlastně ještě vůbec jezdí.
František Růžička, České Budějovice (Hlas svědomí)