Cesta k Protivínu ‒ František Růžička
Známá jihočeská lidová písnička uvádí, že netrvá hodinu a sázená je stromkama. Přijde na to, odkud pojedete. Z Myšence je to skutečně coby kamenem dohodil. Stromky šmahem ubývají, mnohé zatím jenom prosychají… Nikdy bych už nedokázal spočítat, kolikrát jsem tudy projížděl. Na jaře, na podzim, v létě, v zimě. Tolik krásných scenérií.
Řidiči, jedoucí od Písku, jsou v současné době značně omezeni hned při výjezdu z důvodu rekonstrukce přemostění u píseckého nádraží. Není tomu zase až tak dávno, kdy byli omezeni rekonstrukcí křižovatky u Semic (tzv. semický kříž) a stejně tak při opakované (a neskutečně dlouhodobé) opravě povrchu přemostění u protivínského nádraží. Řidiče, jedoucí od Budějovic, zase trápila dlouhodobá uzavírka kolem Vodňan. Další „drobné“ uzavírky (Krč- Těšínov) raději ani nevzpomínat. Na trase Vodňany- Protivín máte teď možnost vidět přímo unikátní ukázku mistrovského řemesla při plátování silničního povrchu. Nebudeme spekulovat o tom, na co prachy jsou, či nejsou, nebo co je dražší, nebo méně dražší. Při projíždění samotného Protivína trápila donedávna řidiče uzavírka od náměstí do kopce „k pivovaru“ (ul. Mírová), teď zase z kopce „k nádraží“ (ul. Jiráskova). Co naděláte? Nutnost je nutnost, už se tady jezdilo jako po tankodromu.
Ale vraťme se na „státní silnici“ číslo 20 (E 49), která tvoří obchvat právě kolem Protivína. Křižovatku, velmi nebezpečnou křižovatku, zde způsobuje křížení silnicí č. 29 od Chvaletic (ze Strakonic zkratka přes Drahonice, Skočice) do městské ul. Zámecká. Postupně byla upravována, rozšiřována, nicméně okolní zástavba ‒ nejdříve průmyslová prodejna + restaurace Orang Route, později potraviny Norma ‒ zdejší provoz jen zahustila. V poslední době (2015-2018) zde došlo k řadě dopravních nehod s mnoha zraněnými osobami a několika usmrcenými.
Dlouhodobé volání po nutné úpravě snad konečně vedlo k jednání. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako vlastník komunikace (i přilehlých pozemků) zařadilo akci do těch plánovaných. Záměrem je předělat křižovatku na mimoúrovňovou, tudíž daleko bezpečnější. Město však navrhuje možnost jednoduššího řešení. Kruhový objezd zde nikdo nepovolí, rozšíření o připojovací kruhy se jeví jako megalomanské. Nejspíše bude muset dojít k dalším jednáním…
Co je na celé akci nejzajímavější? ‒ Vstupujeme do roku 2019 a celá akce rekonstrukce je plánována na období let 2023-2025. Ruku na srdce: za kolik měsíců by to udělali v opovrhované Číně?
František Růžička (Hlas svědomí)