Novoroční odpoledne ‒ František Růžička
Po dobrém novoročním obědě s „úsporným“ přípitkem a již „tradiční“ absencí prezidentského novoročního projevu (nahrazuje Vánoční poselství), byla ještě chvilka času, vrátit se k předchozímu večeru se silvestrovským programem Jihočeského divadla. Na programu byla muzikální opereta Mikádo (William S. Gilbert, Arthur Silivan) s příběhem exotického Japonska. V Londýně byla uvedena před 130 roky a měla velký úspěch. Do českého znění zpracoval Michael Žantovský. Ryze britský, suchý, až černý humor s vtipnou zástěrkou, jak se vysmát poměrům, bylo jistě možné velice dobře využít k parafrázím na současné poměry právě v naší zemi. Bohužel, nějak se to nepovedlo. Už především proto, že bylo Silvestra. Zřejmě k tomu neměl nikdo dostatečnou odvahu… V divácké odezvě bylo zaznamenáno: „Větší blbost jsem neviděla, a řada diváků o přestávce odešla.“
Škoda nevyužité příležitosti. Hned zpočátku sice šéf opery popřál nejen dobrou zábavu, ale především přízeň v dalším divadelním roce, ale moc to nerozesmálo. Nutno však dodat, že na konci byli herci i hudebníci odměněni zaslouženým potleskem.
***
V novoročním odpoledni se uskutečnil již třetí ročník koncertů mladých umělců v barokním sále Jihočeského muzea, ve kterém se tentokráte představili interpreti:
● Tomáš Kraus – (*1992) se začal učit na klarinet v ZUŠ Třeboň. V roce 2008 byl přijat na Konzervatoř České Budějovice do třídy MgA. Václava Hrušky, později se stal žákem Zdeňka Urbánka, který ho dovedl k přijímacím zkouškám na brněnské JAMU. V roce 2016 absolvoval úspěšné konkurzy na místo 1. klarinetisty Jihočeské komorní filharmonie a Národního divadla Brno, kde působí v opeře.
• Alžběta Krausová – (*1993) základy klavírní hry získala díky své matce, pedagožce Martině Krausové, později navštěvovala ZUŠ B. Jeremiáše v Č. Budějovicích ve třídě BcA. Hany Bubleové a poté u MgA. Magdy Štajnochové, u které od roku 2009 studovala na Konzervatoři České Budějovice. Nyní je posluchačkou I. ročníku magisterského studia JAMU v Brně ve třídě doc. Jana Jiraského. Aktivně se věnuje komorní hře a často vystupuje právě se svým bratrem.
Na programu byly skladby W. A. Mozarta, F. Chopina, L. Bernsteina, B. Martinů a C. Debussyho. Osobní uvítání s přípitkem a melodická komorní hudba v příjemných muzejních prostorách jsou již tradičně hezkým vstupem do nového roku.
***
Ještě donedávna bývalo jistou tradicí, že novoroční podvečer byl včetně uvítacího přípitku servírován orchestrem Jihočeské filharmonie v hudební síní O. Jeremiáše. Dnes, po rozsáhlejší rekonstrukci, se objekt vrátil k původnímu historickému označení Kostel sv. Anny. Novoroční koncert byl stanoven až na 12. ledna (v zahraničí), a tak se vracíme zpět k Jihočeskému divadlu.
Letošní Novoroční galakoncert nesl podtitul – k 25. výročí vzniku České republiky (Bohemia cuvée aneb Proč bychom si nepřipili). Konal se s podporou Statutárního města České Budějovice a již podruhé byl vysílán v přímém přenosu s ČRo ČBu. Orchestr opery pod taktovou Martina Peschíka opět předložil pestrý výběr novoročních přání, tentokrát v ryze českém duchu a s velice vtipným průvodním slovem moderátora Petra Vydry (snad náhražka za to silvestrovské poklidno).
Obsah programu:
● Vyšehrad, symfonická báseň z cyklu Má vlast;
● Můj domov, předehra ke hře J. K. Tyl;
● Slovanské tance, opus 46;
● Prodaná nevěsta, výběr scén z opery; (Kateřina Špilauer Hájovská, Peter Malý);
● Libuše, závěr z opery, proroctví Bohové mocní; (Eliška Weissová); Koncertní mistři Martin Červinka, Václav Žák; sbormistr Martin Veselý; Sbor a orchestr opery Jihočeského divadla.
Příjemná nálada a spokojenost při odchodu na další novoroční štaci.
František Růžička, České Budějovice
Závěr silvestrovského představení
Děkovačka Galakoncertu
Sourozenci Krausovi
Poděkování mladým umělcům