Budou zóny, budou – František Růžička
Celý rok se mnozí těšili, že budou volby, budou. Vymýšlelo se všechno možné. Včetně propagace i diverze. Už byly. Jak dopadly, dobře víme. Tak se můžeme zase těšit na něco nového. Budou zóny, budou. Zóny parkovací, tedy ve smyslu placeného stání. Jak dopadly v Praze, už také dobře víme. Teď to čeká jihočeskou metropoli.
Vlastně už tady také jsou. Statutární město České Budějovice vydalo Nařízení č. 4/2017, kterým se vymezují oblasti města, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít k stání silničního motorového vozidla za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy ze dne 25. 9. 2017.
Účinnost ode dne 1. 11. 2017.
Tak a máme vymalováno. Vlastně ještě ne. Několik dní před stanoveným datem dosud nejsou pomalovaná všechna místa, kterých se to týká. Naproti tomu některá jsou vymalovaná tak, že tomu nikdo nerozumí a budou se jimi postupně zabývat odborná místa až následně. Věřme, že to do té doby řidiči nevzdají a nepřestanou úplně jezdit. Můžeme tvrdit, že to bude ještě tvrdý oříšek. Navíc nejsou k dispozici všechna potřebná technická zařízení. A to jak pro informaci řidičů (dopravní značky), tak pro inkaso (parkovací automaty) či technicky vyspělý monitoring oprávněnosti ke stání v dané oblasti. Ten, kdo se často pohybuje v okrajových částech mimo střed města, dobře ví, ke kolika zádrhelům ještě může dojít. A nejspíše také dojde.
Bu, bu, bu, udělala nutnost požádat o vystavení rezidentního a abonentního oprávnění nejpozději do konce října. Zmirňuje to ale ujištění, že do konce letošního roku bude „doba zkušební“. Takže uvidíme až po silvestru… Celé město bylo rozděleno na oblasti A, C, D, E, G, I včetně stanovení výše poplatků za 400, 500 a v centru zůstávají na 2000. Senioři a držitelé průkazů ZTP získávají slevu. Dále jsou ustavena „záchytná parkoviště“ s označením P+G a P+R. Jak ale vidno z vydaného plánu, zatím nám chybí oblast „B“. Lze dovodit, že se bude nejspíše jednat o oblast od Pražské třídy k řece Vltavě. Věřme, že časem dojde i na „Volfovku ve Čtyráku“.
Počítá se, počítá, kolik to městské kase vynese. Nechme to ale koňovi. Neboť se také počítá s výstavbou dalšího parkovacího domu, což je zatím bolavou nohou celostátní, na rozdíl od jiných velkých i menších „metropolí“. Řidičům i chodcům by jistě prospěla delší exkurze třeba v portugalském Portu.
Na ulicích byly postupně osazovány patky, v „předstihu či se zpožděním“ se osazují dopravní značky. Některé ještě polepené oranžovou páskou, neboť budou platit až… někdy. Do té doby – babo raď!
Žádosti lze vyřídit online nebo osobně na jednom z kontaktních pracovišť (OC IGY, DOC Mercury nebo Mě informační centrum v budově radnice).
Celý systém bude spravovat dopravní podnik. Pro řidiče-obyvatele s trvalým bydlištěm to znamená, že se musí zaregistrovat do nového parkovacího systému. Každý může získat jedno oprávnění na automobil, který vlastní. Podobně se řeší automobil na leasing. Nebudou však už žádné kartičky za oknem. Máte-li ale vozidlo své manželky, která má trvalé bydliště mimo metropoli, máte prostě smůlu. Stejná problematika je u vozidel při pravidelném dovážení do zdravotnických či jiných zařízení. Prostě nezbyde nic jiného, než učit se, učit se, učit se. A vzniklé problémy operativně řešit. Třeba i s radou bdělé a vždy pohotové městské policie.
Tak tedy POZOR na parkovací zóny v jihočeské metropoli! Pozor na značky. Pozor na parkovací automaty!!! Budete-li chtít parkovat, budete muset platit, protože díky králi Přemyslu Otakaru II., který královské město svého času zakládal, zde není dostatek místa pro tolik koní pod kapotami. Nemusejí být sice přivázané, ale odstavené někde dál od vnitřního města. Jistě to prospěje i dětičkám, které jezdí do školy.
František Růžička (Hlas svědomí)
Patky, o které se zakopávalo - tím to začalo
Postupným značením to pokračovalo
Kvalt s dokončováním
Policajti a strážníci chvátali
Pouhá zkouška barvy na periférii
Protisměrní značení už něco signalizovalo