ERDV – František Růžička
Nedomnívám se, že by někdo z řadových občanů měl znalost o tom, co tato zkratka v názvu článku vůbec znamená. Tak tedy „translation“: Evropský region Dunaj-Vltava.
Názor odborníků z oblasti hospodářského, sociálního a společenského rozvoje uvádí, že pro vybudování Evropského regionu je nutný několikaletý proces plánování. Tento byl odstartován již v roce 2009. Polistopadový rozvoj mezi sousedícími krajinami - Bavorskem, Českou republikou a Rakouskem, kdy se příhraniční regiony navzájem přiblížily, již není definován hraničními liniemi. Regiony pracují na společných projektech v oblasti hospodářské, kulturní, sportovní i sociální či vzdělávání. Tak vznikl i projekt na „Evropský region Dunaj-Vltava“. Záměrem je vybudování prostoru pro inovaci, výzkum, kooperaci firem, flexibilní pracovní trh, rozsáhlou turistiku v přírodě, ale i kulturu ve městech a obcích…
Vedení ERDV je svěřeno prezidiu, tvořenému sedmi zástupci nejvyšších politických představitelů z Jižních Čech, Dolního Bavorska, Horních a Dolních Rakous, Plzeňského kraje, Horní Falce a Kraje Vysočina. Ti se koncem dubna sešli na svém jednání právě v Č. Budějovicích, hostitelem byl jihočeský hejtman Jiří Zimola. Pro sdělovací prostředky uvedl, že došlo ke shodě v názoru o zřízení společné kanceláře pro celý evropský region v Linci, aktivně je využívána zkušenost téměř dvou set expertů ze všech sedmi regionů. Intenzivně se pracuje zejména na podpoře silničního a železničního propojení do Lince a Pasova. Otevírá se tím i možnost, jak vyvíjet tlak na vládu a další instituce, které rozhodují například o dostavbách silničních tras D3, R4 a železničních koridorů.
Velice rád si dovolím připsat vlastní invektivu, že toto investiční jednání (spíše dohadování) trvá už příliš dlouho. Jeho zpoždění započal sám Václav Havel, když odmítl a upřednostnil pomoc Rusku, než vlastní potřebu spojení do Vídně, Lince a Pasova. Odtud je přece nutné dopravní spojení dále na jih i západ, zatímco on se nechal nadoblačně unášet do USA. Dodnes (za 23 let rozvinutého českého kapitalismu) na dostavbu D3 na naší straně nejsou peníze. A právě tady na jihu Čech se započala lidská dopravní tragedie NAŽIDLA s 29 mrtvými.
Z oblasti kultury a společenského vyžití se koncem měsíce června uskutečnil již druhý ročník audiovizuálního programu na vodě pod názvem „Vltava žije“. Uveďme, že to byl za přispění pěkného počasí hezký a příjemný páteční večer, který končil až před půlnocí ohňostrojem. V odpoledním a večerním programu se vystřídala řada hudebních souborů, uskutečnily se soutěže pro děti a své umění předvedli i příslušníci hasičských sborů. Ti ve večerním programu vytvořili souvislou vodní clonu, na kterou byla promítána část videoshow. Příznivci jihočeské komorní filharmonie se jistě těšili na její vystoupení, pro které nastudovala směs muzikálových melodií. Jistým zklamáním byl nikoliv přednes, který diváky nadchl, ale neodpovídající kulturní prostředí pro tak vynikající a profesionální soubor. Posměšné projevy na typický projev dirigenta Petra Chromčáka odpovídaly úrovni těch, kteří se na ploše náplavky ploužili v pivním opojení. Nezapomeňme ale na zdvořilostí vystoupení zúčastněných pohlavárů daných regionů a vyznamenání zachránců z řad policistů a hasičů za jejich statečné činy při záchraně lidských životů.
Na přiložených snímcích několik ukázek z pozdně večerního programu. Další verze programu pak byly uváděny v Hluboké a Týně nad Vltavou. Koncem srpna jsou připraveny i do střediska Marila na Lipně. V sobotu na svátek sv. Petra a Pavla již byla na českobudějovickém náměstí připravena zcela jiná akce - demonstrace proti neutěšenému způsobu soužití na sídlišti Máj.
František Růžička, České Budějovice
Diváci na náplavce
Pódium
Jč. filharmonie
Vltava žije
Vodní clona
Video show
Ohňostroj