Jihočeské dál-nic? ‒ František Růžička
Nebo snad dál-něco? Že by dokonce dálnice? Konečně se snad i jižní Čechy dočkají. To bude mít jistě velkou radost i dřívější hejtman, dnešní poslanec Dr. Jan Zahradník (ODS). Po tragické události u Nažidel se nechal slyšet, že do čtyř let tady dálnici budeme mít. Stalo se to 8. března roku 2003. Kolik že to je roků? To bude asi tím, že nestavíme tak progresivně jako v zaostalé, komunistické Číně. Kdyby to tak nařídil JčKV KSČ, už by to třeba bylo. Zatím tomu moc nenapomohl ani jeho nástupce, hejtman Mgr. Jiří Zimola (ČSSD). Ten se spíše věnoval sportovním aktivitám na Lipně.
Ale nezoufejme a nebuďme zlomyslní! Vždyť pro „Jižní tangentu“, což je přípojná trasa právě na dálnici ve směru od Trhových Svin kolem Nové Vsi a Vidova k Roudnému, druhá trasa od Českého Krumlova rovněž k Roudnému. Jenže: starostové obcí Vidov, Borovnice, Plav a Nová Ves se obracejí k soudu. Je to podle nich znehodnocení obytného prostředí obcí. Navíc by to mohlo znamenat ohrožení vodních zdrojů mezi Vidovem (úpravna vody) a Novou Vsí. Podle JčK je to však nejlepší možné řešení. Má dosavadní přípravu podepřenou všemi potřebnými dokumenty – vlivu na životní prostřed; projekt prošel až do územního rozhodnutí. Zatím ale není rozhodnuto, zda se bude pokračovat, nebo čekat na soudní výrok. Součástí tangenty má být také velká kruhová křižovatka, která zase vadí obyvatelům části Včelné. Má být zahloubená, elipsovitého tvaru a se šesti rameny výjezdu. Podle oponentů to podstatně změní krajinný ráz a navíc bude blíže obytné zástavbě.
Podle úvahy se tangenta má stavět společně s dálnicí při dokončení kolem roku 2022. Bude mít celkem tři kruhové křižovatky, tři nové železniční mosty, propusty pro potoky a zvěř.
Dopravní expert Hospodářské komory E. Šíp uvedl, že otevření celkových 13 kilometrů není žádným epochálním činem, ale řidiči, kterých se to týká nejvíce, to jistě ocení. Neschopnost vytkl především dřívějším vládám, hlavně rozhodnutí Víta Bárty v roce 2011, kdy zastavil přípravu několika dopravních staveb, a dále neschopnosti ministrů, kteří toto rozhodnutí nedokázali zvrátit.
Od září je teď v provozu tříkilometrový úsek mezi Úsilným a Borkem poblíž Českých Budějovic, dokonce s předáním do zkušebního provozu o dva měsíce dříve. Náklady za trasu 3,16 km činily 717,6 mil. Kč bez DPH. Dalších pět kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem je v provozu od října (D3). Náklady na trasu 5,1 km činily 634,7 mil. Kč. Součástí D3 bude také obchvat Českých Budějovic za 12 mld. Korun; má být hotov do roku 2021. Úsek Bošilec-Ševětí, dlouhý 8,1 km, by měl být dokončen v únoru 2019. O případném zpoplatnění na těchto úsecích dosud nebylo rozhodnuto.
Druhé kolo výběrového řízení na zhotovitele úseku Úsilné-Hodějovice-Dolní Třebonín ještě nezačalo z důvodu nevyřízení všech pozemků. Poslední úsek k hranicím s Rakouskem je v řízení dokumentace EIA a vykupují se pozemky. Stavět by se mohlo začít v roce 2020. Dá-li Pán Bůh a budeme-li mít vůbec nějakou akceschopnou vládu a její ministerské úřadovny. Bohužel, všechno dobré, může být k něčemu také nedobré. Starostové i občané některých obcí se obávají, zda naopak vozidel u nich nepřibude, a to až do doby dokončení celé trasy D3. Další problém již vyvolala úprava kruhové křižovatky před Budějovicemi (Okružní ulice), kde došlo k řadě nehod vzhledem k výrazné změně v řazení do jízdních pruhů. Je to další „turbokřižovatka“ v blízkém okolí krajského města.
Současně ke konci roku začal i provoz na pětikilometrovém úseku „Skalka“ u Příbrami (D4), nedaleko hranic Jihočeského kraje. Tato komunikace je trvale přetížená, neboť odbavuje veškerou dopravu z Prahy na Strakonice a Písek. Netřeba zastírat, že ji s oblibou používají i mnozí „Budějičáci“. Je řešena jako obchvat obce Dubenec, takže si nechte zajít vzpomínky na kdysi příjemné zastavení v hotelu Halda, případně vyprávět o tom, jak to v jisté době vypadalo na Bytízu (za ostnatým drátem pracovní tábor pro mukly!). Dnes je část okolí skryta za protihlukovými stěnami. Tento nový úsek v délce necelých 5 km stál 417,5 mil. Kč bez DPH. Zajímavostí je, že ještě před započetím stavby byly z důvodu ochrany životního prostředí přemístěny kolonie mravenců rodu Formica na jiné místo, kde nebudou ohroženy.
Chybějících 32 kilometrů dálnice (D4) mezi Příbramí a Pískem se předpokládá stavět formou spolupráce soukromého i veřejného sektoru. Soukromá společnost by dálnici postavila, zajistila provoz a údržbu. Stát by platil za nájem, dokud by komunikaci nesplatil. Tato forma PPP by mohla začít do tří let. Otázkou je, jak situaci posoudí antimonopolní úřad, nebo získání stavebního povolení. Jsou již platná územní rozhodnutí, bude se vyřizovat nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují již výkupy pozemků po celé délce trasy. Tato trasa řeší i obchvat obcí Chraštice a Čimelice.
Podle vyjádření, má ŘDS dostatek zdrojů na přípravu dalších úseků dálniční sítě. Ředitel Státního fondu dopravní infastruktury prohlásil, že pokud bude stavba D3 zdárně pokračovat, mohla by být cesta od rakouských hranic do Prahy kompletně hotová v roce 2028. Takže si už v předstihu objednejte nové, a hlavně - ekologicky čisté spřežení.
František Růžička (České Budějovice)
Lesní porosty ustupují